úterý 21. července 2015

Recenze: Hledání Aljašky

,,Jdu hledat velké Možná."

Název: Hledání Aljašky
Originální název: Looking for Alaska
Autor: John Green
Rok vydání: 1. vydání- 2013, 2. vydání- 2014/ originál: 2005
Počet stran: 256
Překlad: Monika Kostelníková, Veronika Volhejnová
Nakladatelství: 1. vydání- Knižní klub, 2. vydání:- Yoli
Vazba: 1. vydání- vázaná, 2. vydání- brožovaná


Románový debut dnes už známého Johna Greena je strhujícím vyprávěním o dospívání a hledání sama sebe. Šestnáctiletý Miles, posedlý sbíráním posledních slov významných osobností a touhou hledat „velké Možná“, je spíše outsiderem mezi svými vrstevníky. Jeho život získá zcela novou podobu, když přejde na internátní školu Culver Creek. Zde se rychle spřátelí se svérázným spolubydlícím a okouzlující, naprosto nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou. Okamžitě je vtažen do světa, kde se porušují školní pravidla, pořádají různé večírky i provokace. Miles ožívá v dennodenním kontaktu s novými kamarády a stále víc miluje fascinující Aljašku. A tak vývoj směřuje k okamžiku, kdy se všechno nečekaně navždy změní... Živý, naléhavý a nekonečně dojemný příběh. Americkou knihovnickou asociací byl zařazen mezi deset nejlepších knih pro dospívající.

,,Chleba!" zařval ,,KUŘE!" odpověděl dav. ,,Rejže!" ,,HRÁCH!" Pak všichni dohromady: ,,MY JSME LEPŠÍ PŘI KROUŠKÁCH." ,,Cihla!" ,,MALTA!" ,,Prkno!" ,,PROVAZ!" ,,JEDNOU BUDETE MAK PRO NÁS!" 
Roztleskávačky soupeřova týmu se pokoušely odpovídat na náš pokřik svým: ,,Střecha hoří, voda není, peklo číhá v pokušení!" Ale kam se na nás hrabaly.
,,Kočky!" ,,KRÁVY!" ,,Lišky!" ,,SYSLI!" ,,VY JSTE LEPŠÍ, ALE NÁM TO MYSLÍ."
                                                                                                       57. strana

Výsledek obrázku pro hledání aljaškyHned na začátek musím říct že je to zatím nejlepší kniha co jsem od Greena četla (třetí). Možná je to tím že tohle je jeho prvotina, ale já se do téhle knížky vžila lépe než do Hvězd a Papírových měst. Příběh mi připadal zajímavější a pro mě záživnější. Od Greena mám knížky ráda, jsou myslím reálné, dávají logiku a jsou smutné i zábavné zároveň. Příběh se mi moc,moc, moc líbil a postavy jsem si zamilovala.
Nejvíc jsem si asi zamilovala Plukovníka, hodně se mi líbil svojí povahou. Samozřejmě jsem měla ráda i Aljašku a Válečka (Miles). Všichni prostě byli skvělí a mě sympatičtí. Ve velké podstatě jsem ji tady užívala život teenagerů na internátní škole. No, ale co by to bylo za Grenovku kdyby se něco nepokazilo. Upřímně jsem to co se stalo vůbec nečekala. Vždycky jsem věděla že se tam něco stane, ale tohle mě vážně nenapadlo. No byl to celkem šok. V nějaké podstatě jsem pochopila proč, ale pořád mi to nedochází.

,,Jo, krýla."  A pak Aljaška rozhodla, že i když ještě není tma, je načase se zlískat. ,,Dvě noci za sebou, to možná trochu moc pokoušíme štěstí." podotkl Takumi, když Aljaška otvírala víno. ,,Štěstí je pro kořeny."  Usmála se a přiložila láhev k ústům. 
                                                                                                              131. strana

Green promlouvá svými díly ke svým čtenářům a ti jeho knihy milují nebo je nesnáší. Já musím patřit mezi ty co jeho knihy milují i když nějaká je horší a nějaká lepší. Vždycky si z jeho knih něco vezmu, ale slovy neumím popsat co. Každá jeho kniha má vlastní podstatu a žádné nejsou stejné (teda pro mě).
Tady tahle knížka byla myslím vtipnější než ty jiné a myslím si že právě proto se mi líbila ze všech nejvíc.
Výsledek obrázku pro hledání aljašky citátyVe všech jeho knihách je nějaká zajímavost a to že někdo sbírá poslední slova slavných osobností je myslím hodně zajímavé. Prostě je to zajímavý koníček že?
Musím se ještě vrátit k Aljašce. Podle mě byla v téhle knize nejinteligentnější ze všech i když se někdy chovala jako blázen. No nejvíc si prostě pamatuju její "citáty". Některé se mi totiž hodně líbily. Vždycky při čtení knih kde je hodně citátů a podobných věcí, musím přemýšlet o životě. Pokaždé se to nějak mění. Někdy si říkám že je život zbytečný a jindy že je skvělý.
Právě z tohohle důvodu Greenovy knihy miluju. Jsou plné takovýhle citátů, pokaždé se snažím nějaký z nich používat v životě a skoro vždycky se mi to daří.




Do telefonu hrál doktora Morse můj táta, ale muž, který ho měl hrát doopravdy, si říkal Maxx s dvěma x, až na to, že doopravdy se jmenoval Stan, ovšem při našem Řečnickém dni se samozřejmě jmenoval doktor William Morse. Byl existenciální krize identity - striptér s víc jmény než tajný agent CIA.
                                                                                                             229. stran


Looking for Alaska
Závěr: Snad jako u každé JG knihy jsem nadšená a musím jen doporučovat. Tahle na mě, ale zapůsobila nejvíc a já ji stavím mezi nejlepší knihy co jsem kdy četla.

Obálka: Obálka se mi moc, moc líbí. Ta od Yoli je prostě dokonalá. Není nijak přeplácaná, je krásně jednoduchá a ta kopretina (myslím že je to kopretina) je taky moc pěkná.

2 komentáře:

  1. Aljaška byla první kniha, kterou jsem od Greena četla :) Líbila se mi moc, ale jakmile jsem si potom přečetla Papírová města, měla jsem chuť Aljašce jednu hvězdičku zpětně strhnout, protože z Měst jsem byla nadšená ještě víc :) Skvělá recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to měla naopak. :) Města se hrozně moc líbila, ale jak jsem si přečetla Aljašku věděla jsem že je pro mě lepší. :)
      Děkuju moc!

      Vymazat

Jsem šťastná za každý komentář :)