sobota 13. srpna 2016

Recenze: Než jsem tě poznala


Jen šest měsíců

Název: Než jsem tě poznala (1.)
Originální název: Me Before You
Rok vydání: 1. vydání- 2013, 2. vydání- 2015, 3. vydání- 2016/ originál: 2011
Autor: Jojo Moyes
Počet stran: 408
Překlad: Lucie Mikolajková
Nakladatelství: Ikar

Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud. 
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivní Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise… 
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.


Máš jenom jeden život. 
Je to vlastně tvoje povinnost, prožít ho pokud možno naplno.

me before you and books imageO Jojo Moyesové už jsem toho slyšela hodně a hlavně četla spousty recenzí na její knížky. Převážná většina byla kladná, ale mě se pořád do jejích knížek nechtělo. Jenže, když jsem zjistila, že Než jsem tě poznala bude brzo v kinech, nastal správný čas, si ji přečíst.
Na knížce mě zaujal už začátek. Nepadneme totiž rovnou do příběhu, ale Louisa nám představí sebe, městečko ve kterém žije a svou rodinu. Díky tomu mi byla jasná jedna věc. Jojo je dobrá spisovatelka. Všechno vykreslila dost realisticky, hlavně vztahy v rodině. Nebyla to totiž taková ta skvělá rodina bez problémů, kde spolu všichni vycházejí. 
Samotná Louisa je dobrá hlavní postava, protože už není taková ta praštěná puberťačka, i když praštěná je a to hlavně oblékáním. Prostě je už dospělá a pracuje, takže tohle byla příjemná změna. 
Děj začíná, když Louisa ztratí svou práci. Nějaký čas stráví na pracáku. Pak se, ale objeví příležitost, dobře placená šesti měsíční příležitost. Do té se, ale Louise moc nechce. Ale nakonec na pohovor jde a práci se jí podaří získat. 


Nemůžu s tebou být, protože nemůžu... Nemůžu s tebou být, kdo bych s tebou být chtěl. A to znamená, že by mi to jenom... připomínalo, kdo nejsem.

Teď se nám do příběhu dostává druhá hlavní postava. Will. Ten je ze začátku protivný a vlastně se s Louisou odmítá bavit.  Postupem času si k sobě, ale nachází cestu. 
Willa jsem si zamilovala díky povaze. Hlavě pro jeho sarkasmus, protože já prostě miluju sarkasmus. Pak, ale zjišťujeme, že je díky svému postižní hodně zranitelný a hrozně rád by se vrátil do doby, kdy nebyl na vozíčku.
Když Louisa zjistí, proč dostala práci jen na šest měsíců, je zděšená. Rozhodne se tomu zabránit a všichni doufají, že se jí to podaří. Kvůli Louisině snaze spolu tihle dva tráví ještě víc času a pomalu se do sebe zamilovávají. V knize se nedočkáme nějakých přehnaně romatických scén, ale to nikomu nevadí, protože všechny nás zajímá něco jiného.
Jediné co se mi nelíbilo byl konec, autorka se z nás vyždímat všechny možné pocity. V tom mě trochu zklamala, protože jinak byla celá kniha skvělá.

Jestli se bojíš, že mám snad nějaký zákeřný plány, jak tě svedu, vždycky mi můžeš odpojit baterii. 

Než jsem tě poznalaMe Before You (Me Before You, #1)Závěr: Dobře promyšlená kniha se skvělým příběhem a hlavně postavami. Konec mi teda sice vadil, ale i tak skvělá kniha. Sice jsem chtěla jít na film do kina, ale teď už bohužel nemám kdy. To znamená, že se zase jednou na něco podívám v angličtině.

Obálka: Já mám doma filmové vydání, které je prostě filmové, takže se o něm nedá moc co říct. Nejmíň se mi, ale líbí ten červený originál, protože když ho porovná s českým vydáním a i tím druhým originálem. Ty jsou totiž úplně perfektní a sedí mi k příběhu
Me Before You (Me Before You, #1)











Co říkáte na Než jsem tě poznala vy?
Taky jste měli stejný problém s koncem?

6 komentářů:

  1. Skvělá recenze! :)
    Naprosto souhlasím s koncem- nesedl mi a nelíbil se mi. Jsem ráda, že nejsem jediná, na kterou to zapůsobilo de... blbě :D
    Zatím jsem viděla film (který byl až na ten konec úúúžasný), ale chystám se na knihu co nejdřív :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :)
      Taky jsem ráda, že nejsem jediná. Konec už se prostě nepovedl. :D
      Já se právě chci, se co nejdřív kouknout na film. :)

      Vymazat
  2. Knihu zároveň milujem a zároveň nenávidím. Je to úžasný ľudský príbeh a Willovi sa nečudujem. Preplakala som koniec ako malé dievča :( :( :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se kniha moc líbila a úplně chápu, že ji miluješ i nenávidíš. Mě se konec moc nelíbil, takže... :)

      Vymazat
  3. Tak já konc miluju. Konečně to není žádný happy end a rozhodně ani slaďák ve stylu, umřela mi životní láska, protože měla nehodu.. Naopak je to o možnosti výběru někoho, kdo žije život, který je pro něho utpení..
    Já byla s koncem v knižní podobě spokojená. Film jsem ještě neviděla :)
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom máš pravdu, happy endy mi už lezou krkem. :D Pořád si, ale budu stát za tím, že konec tak dobrý není. Nejde ani tak o to, jak to skončilo, ale o to jak to bylo podané.
      K filmu jsem se taky pořád ještě nedostala. :)

      Vymazat

Jsem šťastná za každý komentář :)